سم بوتولیسم در مواد غذایی کنسرو شده

بوتولیسم نوعی بیماری فلج است که اغلب از طریق مصرف غذای آلوده ایجاد می شود. در صورت عدم درمان بیماری می تواند کشنده باشد و حداقل می تواند باعث علائم جدی شود که به هفته ها یا ماه های بهبودی نیاز دارد.

بوتولیسم ، یک نوع کشنده مسمومیت با مواد غذایی است که می تواند علائم زیر را ایجاد کند: ضعف عمومی ، سرگیجه ، بینایی مضاعف و مشکل در صحبت کردن یا بلع. مشکل در تنفس ، ضعف سایر ماهیچه ها ، تحریک شکم و یبوست نیز ممکن است از علائم شایع باشد. افرادی که این مشکلات را تجربه می کنند باید به سرعت به اورژانس و فوریت های پزشکی مراجعه کنند.

خود را از بوتولیسم محافظت کنید

بوتولیسم ناشی از غذا یک بیماری نادر اما جدی است ، که ناشی از خوردن غذاهایی است که به این بیماری آلوده هستند و باعث ایجاد سموم می شود. شما نمی توانید بو یا طعم سم بوتولینوم را ببینید و حس کنید، اما مصرف حتی یک تکه کوچک مواد غذایی حاوی این سم می تواند کشنده باشد.

برای جزئیات در مورد چگونگی محافظت از خود و افرادی که از آنها تغذیه می کنید ، به نکات زیر دقت کنید.

کنسرو خانگی و بوتولیسم

سم بوتولیسم در غذاهای کنسرو شده

خطرات ناشی از بوتولیسم ناشی از غذاهای کنسرو خانگی را بدانید:

سبزیجات کنسرو خانگی شایع ترین علت شیوع بوتولیسم در ایالات متحده است. از سال 1996 تا 2014 ، 210 شیوع بوتولیسم ناشی از مواد غذایی به CDC گزارش شده است. از بین 145 شیوع بیماری ناشی از غذاهای خانگی ، 43 مورد شیوع بیماری یا 30٪ مربوط به سبزیجات خانگی بوده است. این شیوع ها غالباً به این دلیل اتفاق می افتند که كنسروهای خانگی از دستورالعمل های نگهداری كنسرو پیروی نمی كنند ، آنها  نمی دانستند كه می توانند از نگهداری نادرست سبزیجات بوتولیسم بگیرند.

بوتولیسم چیست؟

براساس مراکز آمریكا برای كنترل و پیشگیری از بیماری ، بوتولیسم ناشی از سموم عصبی است كه توسط برخی از باكتریها آزاد می شود.

سم بوتولیسم در غذاهای کنسرو شده

براساس CDC ، “همه اشکال بوتولیسم می تواند کشنده باشد وجزء فوریت های پزشکی محسوب می شوند.” “بوتولیسم ناشی از غذا یک اورژانس بهداشت عمومی است زیرا بسیاری از افراد با خوردن یک غذای آلوده می توانند مسموم شوند.”

طبق اعلام مؤسسه ملی بهداشت ، علائم این بیماری ممکن است بین 6 ساعت تا 10 روز طول بکشد و شامل دو دید یا تاری دید ، افتادگی پلک ها ، مشکل در گفتار ، مشکل در بلع و ضعف عضلات است.

اسپر گفت: “به همین دلیل ما مجاز به دادن عسل به کودکان زیر 1 سال نیستیم زیرا مقدار کمی از بوتولیسم در عسل یافت می شود.

وی گفت: بیشتر افراد در برابر مقادیر کمی از بوتولیسم مقاومت دارند اما شیرخواران فاقد آنتی بادی هستند.

چرا بوتولینیوم درغذاهای کنسرو شده یافت می شود؟

مکان ایده آل برای تکثیر سموم ، محیط بی هوازی کم اسیدی مانند آن است که در غذاهای کنسرو وجود دارد.

باکتری کلستریدیوم بوتولینوم سمی را که باعث بوتولیسم می شود به عنوان بخشی از فرآیند بی هوازی طبیعی آن آزاد می کند ، بدین معنی که در یک محیط بدون اکسیژن مانند یک قوطی بسته شده تکثیر می شود.

وقتی که کنسروها را در خانه نگه داریم و از آنها به طرز صحیحی نگه داری نکنیم  کنسروها فاسد شده ومسموم میشوند  و با توجه به اینکه محیطی در یک ظرف بسته شده وجود دارد ، باکتری ها می توانند تکثیر و باعث تولید سموم شوند.”

وی گفت: با ظهور کنسرو تجاری و درک بهتر از بوتولیسم برای اجرای روشهای ایمنی مواد غذایی و اطلاع مردم از روش نگهداری صحیح کنسروها ، اکنون ابتلا به شیوع بوتولیسم کنسرو شده با مواد غذایی بسیار نادر است.

برای ایمن ماندن از بوتولیسم موجود در کنسروها چه کاری می توانید انجام دهید؟

یکی از نکاتی که برای ذر امان ماندن از این مشکل می باشد اطمینان از سلامت محصول کنسروی بوده. برای اطمینان از این مسئله باید مواد غذایی کنسرو شده را از برند های معتبر خریداری نماییم کارخانه تولید تن ماهی آرین یکی از بهترین و معتبر ترین برندهای تن ماهی بوده که میتوانید از سلامت محصولات آن اطمینان کامل داشته باشید.

اما اگر قوطی را دیدید که پف کرده یا به شکل محدب در آمده و یا قوطی هایی که ضربه خورده است را دور انداخته و هرگز ار آنها استفاده نکنید.

زیرا این کنسروها فاسد شده است و دلیلی وجود ندارد که خود را در معرض احتمال ابتلا به بیماری قرار دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *