کنسرو ماهی تن

مقایسه ی ارزش غذایی کنسرو ماهی تن و ماهی تازه

مقایسه ی ارزش غذایی کنسرو ماهی تن و ماهی تازه

کنسرو ماهی تن، میان وعده ای مناسب برای بسیاری از افراد است که در سراسر دنیا تولید می شود. اما آیا ارزش غذایی این میان وعده با ماهی تازه و آزاد به یک اندازه می باشد و می توان آن را جایگزین ماهی تازه کرد؟

پزشکان و کارشناسان تغذیه مصرف حداقل دو وعده ماهی در هفته را به افراد، به ویژه افراد سالمند و کودکان، توصیه می کنند. اما بعضی از خانواده ها به دلیل دردسرهای پاک کردن ماهی و گاهی بوی نامطبوع آن، مصرف کنسرو ماهی را به جای آن ترجیح میدهند.

کنسرو ماهی تن

کنسرو ماهی سرشار از پروتئین ها و اسید های چرب امگا سه و ویتامین های گروه “ب” می باشد. یک قوطی کنسرو 150 گرمی حدود 56 درصد از نیاز افراد به پروتئین را تأمین می کند. با این وجود میزان جیوه ی موجود در ماهی های تن هر سال در حال افزایش است به همین خاطر محققان سلامت توصیه می کنند مصرف کنسرو ماهی تن در زنان در دوران بارداری باید به کمتر از یک قوطی برسد.

پژوهشگران بر این باورند که مضرات احتمالی و آلاینده های موجود در ماهی تن از ارزش غذایی و مزایای مصرف ماهی تن کنسرو شده نمی کاهد.

در واقع در حال حاضر در سیاره ای که بر روی آن ساکن هستیم غذایی که صد در صد سالم و بدون ضرر باشد کمتر و یا در بعضی موارد هرگز یافت نمی شود.

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که مایع درون کنسرو ماهی تن، روغن ماهی است. در صورتی که روغن مورد استفاده ی کنسرو ماهی معمولا  از نوع روغن آفتاب گردان، سویا و روغن زیتون است.

نکته حائز اهمیت این است که کنسرو ماهی تن نیز مانند بسیاری دیگر از محصولات کنسرو شده ی دیگر، دارای خطرات احتمالی ناشی از وجود باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم (مانند مسمومیت و بوتولیسم) می باشد. در نتیجه باید پیش از مصرف آن را بین 15 تا 20 دقیقه در آب بجوشانید تا باکتری مورد نظر با حرارات دیدن ازبین برود.

هم چنین افرادی که دچار فشار خون بالا و یا چربی خون هستند با توجه به میزان نمک مصرفی و کلسترول نسباتا بالای روغن کنسرو باید مصرف آن را به حداقل برسانند.

علی رغم موارد احتیاطی که باید در مصرف کنسرو ماهی به عمل آورد، نمی توان نسبت به ارزش های غذایی آن بی توجه بود.

همانطور که می دانید ماهی تن دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 ویتامین های گروه “ب” و پروتئین است درنتیجه کنسرو آن نیز حاوی این مواد مغذی می باشد.

بنابراین حفظ ارزش غذایی کنسرو ماهی به مراقبت های محافظ کارانه ای نیازمند است و به شرایط منجمد کردن ماهی و نگهداری آن بعد از فرآوری بستگی دارد. ماهی تازه صید شده نیز اگر بلافاصله منجمد شده و در شرایط مناسب و طبق اصول بهداشتی نگهداری شوند می توان گفت که ارزش غذایی آنها با ماهی کنسرو شده تفاوت چندانی ندارد.

کنسرو ماهی تن

کنسرو ماهی تن اغلب با نام “تن ماهی” شناحته می شود که این اصطلاح برای آن نادرست است. کنسرو ماهی از انواع متعددی ماهی تهیه می شود و تن فقط به یک نوع ماهی مربوط نیست و نام گروه وسیعی از ماهی هاست که در طعم و شکل متفاوت و رنگ های سفید تا سرخ یافت می شوند. ماهی گِباب، تون، گیدر، زرده یا صارم از انواع ماهی های تن هستند که در بین آن ها گیدر و هوور درایران طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که در هنگام خرید کنسرو ماهی تن از مرکز پخش تن ماهی و خرید ماهی آزاد از فروش عمده ماهی خوراکی باید به نکاتی که به شما کمک می کند ماهی تازه و و یا کنسروی آن را از محصول فاسد تشخیص دهید حتما توجه کنید. برای دانستن این نکات با ما در مقاله های بعدی همراه باشید.

 

کنسرو سازی ماهی تن در ایران و جهان

کلمه ی کنسرو سازی از کلمه ی یونانی “Conserve” به معنی حفظ کردن گرفته شده  است. در صنعت غذایی کنسرو سازی به طور کلی به فرآیندی گفته می شود که در آن فرآیند شرایط برای حفظ کردن محصول برای طولانی مدت محیا می شود.

این روش در قرن 18 در فرانسه ابداع گردید. درآن زمان که فرانسه در حال جنگ با کشورهای اروپایی بود دولت فرانسه برای تغذیه ی سربازان خود از غذاهای کنسروی استفاده می کرد. زیرا این محصولات بدون شرایط خاصی قابل نگهداری بودند.

در ابتدا مواد غذایی در ظروف شیشه ای کنسرو می شدند ولی به دلیل شکننده بودن آن ها ظروف لعابی جایگزین ظروف شیشه ای شد. بعد از آن نیز محصولات را در ظروف حلبی که قبل از آن در آلمان ساخته شده بودند بسته بندی می کردند.

مجله های خبری می گویند: ایران اولین بار فعالیت کنسرو سازی را در سال 1316 با تولید کنسروهی ماهی تن در جنوب کشور آغاز کرد. در آن زمان تنها دو یا سه برند در این زمینه فعالیت داشتند که به مصرف خاص می رسیدند. در آغاز دهه 50 روس ها اولین کنسروهای خوراک لوبیا را برای ارتش خود تولید کردند.

صنعت کنسرو سازی از قدیمی ترین صنایع غذایی به شمار می رود که در قبال تأمین غذای جامعه نقش مهمی را ایفا کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *